نور آبی در شب باعث افزایش مصرف شیرینی توسط موشهای صحرایی می شود

9 جولای 2019 - یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که قرار دادن موشهای صحرایی فقط به مدت یک ساعت در معرض نور آبی در شب – مشابه با نوری که از صفحه ی نمایش بسیاری از مانیتورها ساتع می شود - قند خون و مصرف مواد شیرین در موش های نر را افزایش می دهد.

این مطالعه که به رهبری دکتر Anayanci Masís-Vargas و همکارانش از دانشگاه استراسبورگ و دانشگاه آمستردام انجام شده است، در این هفته در کنفرانس سالانه انجمن مطالعه ی رفتارهای گوارشی (SSIB)  در اوترخت هلند ارائه شد.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که بین چاقی و سطح نور مصنوعی در شب همبستگی زیادی وجود دارد. بخش عمده ای از نورهای مصنوعی که در حال حاضر در معرض آن قرار می گیریم، از چراغ ها و صفحه های نمایش LED ساتع می شوند که سطوح بالایی از نور آبی را منتشر می کنند. سلول های شبکیه ای چشم به این نور آبی حساس هستند و به طور مستقیم سیگنالهایی را به قسمت هایی از مغز ارسال می کنند که در تنظیم اشتها نقش دارند.

در این مطالعه دکتر Masís-Vargas  و همکارانش، موشهای صحرایی را در معرض نور آبی شبانه قرار داده و مصرف غذا و تحمل گلوکز آنها را در روز بعد اندازه گیری کردند. لازم به ذکر است که برای شبیه سازی بهتر شرایط قرار گرفتن انسانها در معرض این نوع نور، موشهای مورد استفاده در این مطالعه diurnal بودند، یعنی در طول روز بیدار و در شب به خواب می رفتند، در حالیکه موشهای آزمایشگاهی معمولی nocturnal هستند یعنی در طول ساعات شب بیدار و در روز بخواب می روند. نویسندگان دریافتند که پس از یک ساعت قرار گرفتن این حیوانات در معرض نور آبی در شب، تحمل گلوکز در موشهای نر تغییر می کند که نشانه ای هشدار دهنده از وضعیت پیش دیابت است.

برای بررسی آنچه که در کنترل اشتها و انتخاب غذا بعد از قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب اتفاق می افتد، به موش ها گزینه هایی برای انتخاب داده شد: غذای استاندارد جوندگان، آب، چربی خوک و آب حاوی قند. محققان مشاهده کردند که پس از یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی، حیوانات مذکر مقادیر بیشتری آب حاوی قند در این شبها نسبت به شبهایی که در معرض نور آبی قرار نمی گرفتند، استفاده می کنند.

این مطالعات به وضوح نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور به خصوص نور آبی در شب، که به نور ساتع شده از مانیتورها شباهت زیادی دارد ممکن است تمایل ما را به اسنکهای حاوی مواد قندی افزایش دهد و در توانایی بدن ما برای فرآوری این قند خصوصا در افراد مذکر، اختلال ایجاد کند. اگرچه موشها بعد از تنها یک شب قرار گرفتن در معرض نور آبی، آزمایش شدند، در طول زمان این امر می تواند منجر به افزایش وزن و توسعه ی دیابت شود.

دکتر Masís-Vargas می گوید: محدود کردن مقدار زمان قرار گرفتن در مقابل صفحه ی نمایش در شب، در حال حاضر، بهترین اقدام برای محافظت در برابر اثرات مضر نور آبی است. در صورت ضرورت استفاده از این وسایل در شب، من توصیه می کنم از نرم افزارها و ویژگی های حالت شبانه در دستگاه ها استفاده نمایید، که صفحه نمایش را به رنگ نارنجی در آورده و نور آبی کمتری را ساتع می کند و یا از فیلترهای نور آبی که در بازار موجود است، استفاده کنید.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190709091120.htm